Modus | Home page

Společnost HAGEMANN se stává lídrem vodíkové dopravy. V Ostravě uvedla premiéru nákladního vozidla.

Novinka

Moravskoslezský kraj opět potvrzuje svou klíčovou roli v rozvoji vodíkových technologií. První české nákladní vozidlo s pohonem na vodík pokřtil hejtman kraje na slavnostní akci pořádané Moravskoslezským Vodíkovým Klastrem. 


Poprvé v ČR je tak uvedeno do provozu vozidlo kategorie N1 s palivovým článkem. Za společným projektem stojí společnost HAGEMANN, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava a České vysoké učení technické.

 

Důležitý milník na poli bezemisní dopravy byl dnes slavnostně završen na půdě Centra energetických a environmentálních technologií (CEET), VŠB-TUO. Za účasti představitelů kraje, akademické sféry i soukromého sektoru byl slavnostně pokřtěn, poprvé naplněn a oficiálně uveden do provozu první český nákladní automobil kategorie N1 poháněný vodíkovým palivovým článkem. Společný projekt ESO, za nímž stojí opavská automobilka HAGEMANN a výzkumníci z CEET, VŠB-TUO a ČVUT byl financován Technologickou agenturou České republiky.

 

Akci podpořil svou záštitou hejtman Moravskoslezského kraje. Ten považuje vodíkové technologie za perspektivní oblast inovací, které kraj dlouhodobě rozvíjí. „Vodík má pro náš kraj strategický význam. Je to nejen cesta k čistějšímu ovzduší, ale také k transformaci a modernizaci naší ekonomiky. Moravskoslezský kraj je jedním z leaderů na tomto poli a vývoj nákladního vozidla to potvrzuje,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.

 

Samotné vodíkové vozidlo má v rámci uplatnění alternativních pohonů potenciál především v městské a příměstské logistice. Využívat ho tak mohou technické služby, provozovatelé svozu odpadů, ale také lokální dopravci nebo zásilkové služby. Společnost HAGEMANN tímto projektem potvrzuje svou schopnost reagovat na aktuální výzvy moderní dopravy a dále rozvíjet své inženýrské a výrobní know-how. „Nově pokřtěný prototyp je určen pro městský i příměstský provoz a jeho nákladový prostor je optimalizován pro obsluhu komunálních služeb, logistiky i firem zajišťujících technické služby,“ uvádí majitel společnosti HAGEMANN Zdeněk Gróman. Ten zároveň podotýká: „Vodíková technologie je pro nás logickým krokem. Po vývoji elektrické Jawy jsme hledali další výzvu a právě vodík představuje budoucnost dopravy, kterou chceme spoluvytvářet.“

 

Na projektu se technicky podílely dva významné akademické subjekty – VŠB – Technická univerzita Ostrava a pražské ČVUT. „Naší ambicí je nejen navrhovat moderní řešení, ale také je reálně uvádět do provozu. Toto vozidlo je důkazem, že synergie mezi akademickou a firemní sférou může přinášet viditelné výsledky,“ uvedl k tématu Zdeněk Slanina z CEET, VŠB-TUO. „Synergie mezi všemi účastníky fungovaly od jeho počátku velmi dobře, protože každý se věnoval tomu, co umí. My, jako ČVUT jsme do projektu přinesli především know-how o návrhu a konstrukci vozidel a o způsobu jejich testování pro různé provozní podmínky, a to jak pro zjišťování toho, jak se nám konstrukce podařila, tak i z hlediska platné legislativy a souvisejících technických norem,“ uvedl k tématu František Lopot z ČVUT, jeden další z výzkumníků, který se na vývoji přímo podílel.

 

Právě VŠB-TUO, tak i společnost HAGEMANN jsou součástí Moravskoslezského Vodíkového Klastru, který sdružuje více než třicet členů z řad firem, výzkumných institucí a veřejného sektoru a ujal se role organizátora celé akce. Klastr aktivně propojuje odborníky napříč odvětvími a vytváří prostor pro rozvoj konkrétních vodíkových řešení v regionu. „Naším cílem je nejen iniciovat odbornou spolupráci, ale i podporovat vývoj a zavádění konkrétních vodíkových technologií. Slavnostní uvedení vozidla HAGEMANN je důkazem, že vodík se v našem kraji překlápí z vize do praxe,“ uvedl předseda představenstva klastru Zdeněk Vomočil.

 

Moravskoslezský kraj tak i nadále potvrzuje svou vedoucí roli v českém energetickém a dopravním tranzitu směrem k uhlíkově neutrální budoucnosti.

 

Více informací o Moravskoslezském vodíkovém klastru. 

 

Foto: Moravskoslezský kraj